• Alioune Aboutalib Lô

Makale | Spor Diplomasisi ve Diplomatik Sonuçlar: Ruanda Örneği



Ruanda'nın Paul Kagame yönetimindeki diplomasisi, bilim adamları tarafından daha fazla ilgi görmeye değer. Ülke, diplomasi alanında en ilginç Afrika ülkelerinden biri olmasını sağlayan birçok uluslararası alanda gelişmeyi ve uluslararası bir etki kazanmayı başardı. 1994 yılından bu yana, Ruanda giderek daha çekici, öncelikli bir turistik yer ve uluslararası sahnede etkili bir Afrikalı aktör haline geldi. BM platformunda barış inşası çabaları ile ekonomik kalkınması için çok boyutlu ve ritmik diplomasi arasında Ruanda, büyüleyici bir ülke markasını başarıyla uygulamayı sürdürüyor. Buna göre, Ruanda'nın dünyadaki çekiciliğinin ana faktörlerinden biri gibi görünen şey, uluslararası Spor Diplomasisini, hedefini ve kültürünü tanıtmasına izin veren bir tür diplomatik niş olarak kullanmasıdır.


Devletlerin diplomatik etkileşimlerinde spor büyük önem taşımaktadır. Joseph Nye, bunu bir yumuşak güç aracı olarak vurgulamaktadır.[1] Örneğin, bir ulusun temsilcisi olarak sporcular ve/veya uluslararası bir sportif etkinliğe katılıp katılmamalarını genellikle diplomatik bir araç olarak kullanılmıştır. Örneğin, 2010 Dünya Kupası ile Güney Afrika gibi uluslararası bir sportif etkinliğe ev sahipliği yapmak, bir ülkenin organizasyon kapasitesini ve çekiciliğini artırabilecek altyapılarının seviyesini göstermesine izin verebilir. Senegal'in 2002 Dünya Kupası'ndaki performansı, bu küçük Batı Afrika ülkesine çok daha fazla dikkatleri çekti.


Tüm bu sportif unsurlar diplomasinin hizmetinde önemli araçlara dönüştürülebilir. Bu makale, Spor Diplomasisini ve bunun üretebileceği diplomatik sonuçları ve Ruanda'nın başarılı dış politikasında bunu nasıl kullandığını vurgulamayı amaçlamaktadır. Spor diplomasisi analizi, öncelikle Spor Diplomasisi kaynaklarına odaklanmayı gerektirir. Uluslararası spor etkinlikleri, çekici ligler ve sportif kulüpler, elçiler, altyapılar spor diplomasisinin önemli kaynakları olabilir. İkincisi, spor diplomasisi kaynaklarının ne tür diplomatik sonuçlar üretebileceğinin analiz edilmesidir. Siyasi sonuçlar ve Ulus markalaştırma (Country Branding) amaçları, spor diplomasisi stratejilerinin arka planında yer almaktadır. Uluslararası bir spor etkinliğini boykot etmek, örneğin hedeflenen bir ülkeye siyasi bir mesaj göndermeye izin verir. Uluslararası spor etkinliklerine ev sahipliği yapmak, bir ülkenin kültürünü ve çekiciliğini vurgular.


Üçüncüsü, bu analiz planı Ruanda'nın Spor Diplomasisi ve sonuçlarının analizini sağlar. Ruanda Spor ve Kültür Bakanlığı'nın Ekim 2017'de yayınladığı 2017/2018-2023/2024 Spor ve Kültür Sektör Stratejik Planı, “Ruanda'yı bir spor ülkesi olarak markalaştırma” hedefini özellikle vurgulamıştır.[2]


Spor Diplomasisi


Kamu diplomasisi, yirmi birinci yüzyıl devletlerinin etkileşimlerinin diyapazonundadır. Diplomasi geleneksel olarak devletler arasındaki barışçıl toplantılar ve müzakereler olarak dar bir şekilde düşünülürken, şimdi daha açık bir şekilde uygulandı. Artık teknolojinin ilerlemesi ve bilginin medya aracılığıyla hızla yayılma kapasitesi, devletleri bu yeni uluslararası şemaya göre hareket etmeye ve tepki vermeye itmektedir. Diplomasinin hedefi de artık sadece siyasi liderler veya hükümet çerçeveleri değil. Aynı zamanda hedeflenen devletlerin ve ulusların sivil toplum kuruluşları gibi kamuoyuna ve sivil topluma karşı etkili olmakla da ilgilidir. Kamu diplomasisi ayrıca onu daha güçlü, başarılı ve daha etkili kılan daha fazla geliştirme ve yeni araçlara sahiptir.


Spor diplomasisi, kamu diplomasisinin yeni araçlarından biri haline geldi. Spor diplomasisi, bir devletin barışçıl bir şekilde iletişim kurabileceği ve siyasi ve diplomatik hedeflerine ulaşabileceği tüm uluslararası sportif kaynaklar olarak tanımlanabilir. Uluslararası Spor ve siyasi/diplomatik meseleler arasındaki bağlantı, olgusal olarak farklı zamanlarda gözlemlenmiştir. Spor, Birleşmiş Milletler'in barışı inşa etmek ve barışı korumak için desteklediği başlıca faktörlerden biridir. Aynı zamanda, insanları tutkuları aracılığıyla ulusötesi olarak birbirine bağlayan ve örneğin ırkçılığa karşı mücadele gibi uluslararası hedeflere ulaşmak için araç olan bir platformdur.


Uluslararası sportif organizmalar hükümet dışı olmayı ve siyasi çıkarımlardan kaçınmayı amaçlasalar bile, hikaye birçok bölüm aracılığıyla Spor ve Jeopolitik'in ne kadar bağlantılı olduğunu göstermiştir. Rusya ve Ukrayna arasındaki gerilim nedeniyle, iki ülke aslında UEFA müsabakalarında karşılaşamıyor. ABD, Sovyet birliklerinin Afganistan'a girmesini protesto etmek için Moskova'daki 1980 Olimpiyatlarını boykot etti.[3]


Spor diplomasisi, yumuşak güçlerini geliştirmek için devletler tarafından dikkate değerdir. Birçok spor diplomasisi kaynağı, devletlerin çekiciliklerini oluşturmak veya güçlendirmek için ülke markalarını geliştirmelerine olanak tanır.


Spor diplomasisi kaynakları


Spor diplomasisi, parlak bir diplomatik kapsama sahip olma kapasitelerini gösteren birçok araç sunar. Spor diplomasisinin en etkili araçlarından biri uluslararası spor etkinlikleridir. Olimpiyat Oyunlarına ev sahipliği yapmak, bir ülkenin binlerce sporcuya ev sahipliği yapmasına ve dünya medyasının ön saflarında yer almasına olanak tanır. Ülkenin teknik ve organizasyonel kapasiteleri, kültürü, altyapıları ve sporcularının performansı için uluslararası görünürlük sağlar ve yumuşak güç potansiyelini tek bir sportif disiplinde artırabilir.


İkinci spor kaynağı Spor elçileridir. Etki, yalnızca devletler için bir varlık değildir. Michael Jordan gibi sportif şahsiyetler sınırlar üzerinde sınırsız bir güç etkisine sahiptir. Dünyadaki birçok genç için bir tür rol model olabilirler ve ülkelerinin çekiciliğini arttırırlar. Aynı zamanda Birleşmiş Milletler'de barışın inşası için önemli aktörlerdir. Didier Drogba, iç savaştan sonra Fildişi Sahili'ndeki barış sürecinde önemli bir faktör olmuştur. Hedefini tanıtmak için etkili bir spor kişiliği seçmek, aynı zamanda ülke markalaşması için en başarılı diplomatik uygulamalardan biridir.


Üçüncüsü, performanslı ve çekici liglere ve kulüplere sahip olmak, yumuşak gücünü güçlendirmek için ilginç bir araç olabilir. Real Madrid ve FC Barcelona'nın dünya çapında kulüpleri tüm yaşamları boyunca destekleyebilecek ve her yıl formalarını satın alabilecek taraftarları var. Özellikle şehirleri ve müzeleri için İspanya'nın turizm gelirlerini iyileştiriyorlar. Ayrıca, en büyük markaların yaptığı gibi, devletler görünürlükleri üzerinde gezinmek ve çekicilik kazanmak için imajlarını spor kulüplerine bağlamaya çalışıyorlar.


Spor diplomasisinin dördüncü olası kaynağı sportif altyapıdır. Yukarıda belirtildiği gibi, uluslararası etkinlikler bir ülkenin altyapılarına inanılmaz bir görünürlük sağlar. Örneğin güzel bir stadyum, bir ülkenin uzmanlığına ilgi ve dikkat çeker. 2002 Futbol Dünya Kupası, Japon inşaat şirketlerinin dünyanın geri kalanına uzmanlık düzeylerini göstermelerini sağlıyor.


Bu spor diplomasisi kaynakları, devletlerin diplomatik sonuçlar elde etmesine izin verir. Nitekim spor diplomasisi tarih boyunca kamu diplomasisinin bir aracı olabileceğini göstermekte ve devletler uluslararası sporları diplomatik mesajın bir alanı olarak kullanmaktan çekinmemektedir.


Spor diplomasisi ve diplomatik sonuçları


Spor diplomasisi kaynakları iki hedef için diplomatik sonuçlar sağlayabilir: siyasi amaçlı stratejiler ve ülke/ulus markalaşması.


Spor Diplomasisinin siyasi bir amaç için kullanılması

Spor diplomasisinin ilk siyasi sonuçları, barışı inşa etmek ve diplomatik ilişkileri yatıştırmaktır. Birleşmiş Milletler, sporu ulusları bir araya getirmek veya onları uzlaştırmak için bir platform olarak kullanır. İnsanların düşmanlıklarını unutabilecekleri ve tutkuları etrafında bir araya gelebilecekleri bir platformdur. Her şeyden önce devletler için başkalarıyla diplomatik ilişki kurmak veya yeniden ilişkileri imar etmek için bir araçtır. 1971 yılında ABD Masa tenisi milli takımının Çin Halk Cumhuriyeti'ne daveti ile ABD ve Çin'in 1949'dan beri dağılan ilişkileri ilk kez kuruldu.[4] İkincisi, Boykot Diplomasisi, Soğuk Savaş yoluyla diplomatik bir hoşnutsuzluk ifade etmek için devletler tarafından uluslararası spor etkinliklerine müdahale etmişti. 1980 Moskova Olimpiyatları ABD tarafından boykot edilmişti ve dört yıl sonra SSCB de aynısını yaptı.[5] Sportif etkinlikler, devletlere başkaları üzerinde baskı yapma fırsatı verir. Güney Afrika, apartheid rejimi sırasında Olimpiyat Oyunları, İngiliz Milletler Topluluğu Oyunları, BM ve IOC tarafından birçok uluslararası boykota maruz kaldı.


Üçüncüsü, Spor Diplomasisi aracılığıyla devletler dünyanın geri kalanına siyasi bir mesaj gönderebilirler. Bir Afrika ülkesi uluslararası bir spor etkinliği düzenlediğinde, kıtanın geleneksel yoksulluk savaşı ve medyanın Afrika hakkında aracı olduğu hastalıklardan farklı olarak başka bir görüntüsünü göstermesine izin veriyor. Ayrıca devletler sporu dünyanın geri kalanına ne kadar güçlü olabileceklerini ve gelişmişlik düzeylerini göstermek için kullanırlar. Çin'de 2008 Olimpiyat Oyunlarında durum böyleydi.


Ulus Markalaşması için Spor Diplomasisinin Kullanımı

Devletler, Spor Diplomasisi kaynaklarını yumuşak güç potansiyellerini ve ülke markalaşmalarını güçlendirmek için bir kanal olarak kullanırlar. Diplomasi, dış politika hedeflerine ulaşmayı amaçlar ve devletlerin çekiciliği pazarlık ve müzakere için önemlidir. Joseph Nye'ye göre spor, devletlerin çekiciliğini artıran kültürlerini ve değerlerini yaymak için etkili bir araç olabilir. ABD sporlarının Amerikan kültürünü dünyaya yaymaya ne kadar yardımcı olduğunu vurguladı.


Spor Diplomasisinin bir başka kullanımı da itibar içindir. Azerbaycan gibi ülkeler, göründükleri otoriterlikten çok uzak bir resim çizmeye çalışıyorlar. Bu perspektifte ülke, insanları turist ve yatırımcı olarak çekmek için uluslararası spor etkinliklerine ev sahipliği yaparak spora yatırım yapmaktadır.[6] Bu aynı zamanda ekonomik diplomasi hedefleri ile spor diplomasisi sonuçları arasında bağlantı kurmanın bir yoludur. Nitekim Katar'ın yüzyılın başından beri gösterdiği gibi, sadece spor etkinlikleri ve altyapıları yumuşak gücünü artırmanın bir aracı değil, aynı zamanda ekonomik çeşitlendirme perspektifinde sportif turizmi geliştirmenin bir aracıdır.


Spor Diplomasisinin kullanılmasının ardındaki bir diğer önemli amaç da uluslararası tanınmadır. Uluslararası spor etkinliklerine katılmak, tanınan diğer ülkelerin yanında bayrağını kaldırmaya ve çevredeki insanlara “biz de bir milletiz” demeye izin veriyor. Medyatik kapsamı ile spor etkinlikleri, bir ülke bağımsızlık veya uluslararası tanınma için mücadele ederken, bir devletin dikkat çekmesine izin verir. Daha fazla uluslararası tanınma ve Avrupa Birliği'ne girmek için mücadele eden Makedonya'nın durumu budur. Ülke, EURO 2020'ye ilk kez katıldığında daha fazla ön plana çıkmıştır.[7]


Spor Diplomasisinin önemi, devletlerin bu alanda yaptıkları çabalar ve yatırımlar ile giderek daha fazla teyit edilmektedir. Ruanda, Spor Diplomasisi kaynaklarını özellikle dış politika için etkili olarak anlamış görünüyor ve yukarıdaki analitik plan, Ruanda'nın Paul Kagame yönetimindeki Spor Diplomasisini analiz etmeye yardımcı olacak.


Paul Kagame yönetiminde Ruanda'nın Spor Diplomasisi


Ruanda, Afrika'da ve uluslararası arenada çekicilik ve etki kazanıyor. Soykırımdan ve Paul Kagame'nin iktidara gelmesinden bu yana ülke, proaktif ve ritmik bir dış politika ile yeniden inşasını başarıyla yönetti. Ruanda'nın uluslararası başarısının sembolleri, İngiliz Milletler Topluluğu üyeliğinin Mozambik'ten sonra Kasım 2009'dan bu yana katılan ilk eski olmayan İngiliz kolonisi olması ve Louise Mushikiwabo'nun (2009-2018 yılları arasında Dışişleri Bakanı) Frankofoni Genel Sekreteri olarak seçilmesidir. Bu, Ülkenin çok boyutlu dış politikasını ve işbirliği kapasitesini yansıtmaktadır. Ancak bu gerçeklerin arkasında, Ruanda'nın dış politikasının daha az çalışılmış bir unsuru var. Ülke, özellikle daha fazla turist ve yabancı yatırım çekmeyi başardı ve kendisini uluslararası sahnede ön plana çıkaran büyük Spor etkinliklerine ev sahipliği yaptı. Nitekim Ruanda, Spor ve Kültürler için Stratejik Planında belirtildiği gibi, yumuşak gücünü artırmaya ve spor diplomasisi kaynaklarını diplomatik sonuçlara dönüştürmeye yardımcı olan bir Spor Ülkesi olmayı hedeflemiştir. Ülke, sportif altyapılar inşa ederek, ünlü kulüplerin sponsorluğuyla hedefini tanıtarak, barışı inşa etme sürecinde spor diplomasisini kullanarak ve Ruanda kültürünü tanıtarak spor alanına yatırım yaptı.


Ruanda dış politika hedefleri için Spor Diplomasisinin kullanımı


Barış inşası: Ruanda, basketbol, ​​​​voleybol, atletizm ve Paralimpik sporlarda ilk üç Afrika ülkesi arasında ve futbolda ilk on arasında yer almayı hedeflemektedir.[8] Hükümet, sporu, ulusal alanda ve yurtdışında sosyal uyumu inşa etmek ve barışı teşvik etmek için bir araç olarak hedef aldı. 2016 yılında Afrika'nın Büyük Göller Bölgesi’nde Dostluk Oyunları'nın 7.si düzenlenen ülkedir.[9] Etkinlik Burundi, Demokratik Kongo Cumhuriyeti ve Ruanda'dan (DRC) 9-15 yaş üstü 180 kişiyi bir araya getirdi. Bu, Ruanda'nın istikrarsız Büyük Göller Bölgesi’ndeki sınır ötesi spor etkinlikleri yoluyla barışı geliştirme çabalarının bir parçasıdır.


Ruanda'nın markalaşma ve turizm gelişimi: 2018'de dünyanın en zengin ve ünlü kulüplerinden biri olan Arsenal, dünyanın en fakir ülkelerinden biri olan Ruanda ile sponsorluk anlaşması yaptığında dünya biraz şaşırdı. Ticari anlaşma, Ruanda'nın turistik çekiciliğini geliştirmenin bir parçasıydı ve Arsenal futbol formalarında “Visit Rwanda” logosu ile sembolize edildi.[10] Ülke, Fransa'nın inanılmaz görünürlük sağlayabilen en zengin futbol kulübü PSG ile bir yıl sonra aynı anlaşmayı yapmayı başardı. Bu stratejiler, genellikle korkunç bir soykırım ülkesi olarak tanımlanan Ruanda imajını yeniden inşa etmenin bir yoludur. Futbol kulüplerinin yumuşak gücünün potansiyeli, ortaklarının çok daha fazla cazibeye sahip olmalarını ve Ruanda'yı keşfetme duygularını harekete geçirerek turistleri etkilemelerini sağlar.


Ruanda'nın çekiciliğinin ve ekonomik gelişiminin güçlendirilmesi: Kigali ayrıca Afrobasket 2021, her yıl Ruanda Cylism Tour ve 2021'de kıtadan 12 Basketbol Kulübüne ev sahipliği yapan Basketbol Afrika Ligi’nin (BAL) ilk baskısı başta olmak üzere birçok önemli Afrika sportif etkinliğine ev sahipliği yaptı. BAL Afrika kulüplerinin ilk kez bir kıta kupasına itiraz etmesiydi. Bu, Ruanda için sadece organizasyonel kapasitesini, sportif altyapısını göstermekle kalmayıp, katılımcılardan aldığı olumlu geri bildirimlerle yumuşak gücünü geliştirmesi için bir fırsattı. Faslı BAL takımı AS Salé'nin sözcüsü Dr. Houda Jorio, BAL'ı "bir Fas takımının gördüğü en büyük fırsat" olarak tanımlıyor.[11] Mozambik Basketbol Federasyonu başkanı Roque Sebastiao, anın önemi hakkında şunları söyledi: “BAL'in basketbol oyuncuları olarak bize yardımcı olabileceğini ya da bir bütün olarak basketbol camiasının Afrika dışında da tanınmamıza yardımcı olabileceğini umuyorum. Afrika'da olduğu gibi."[12] Senegalli BAL takımı AS Douanes'in teknik direktörü Pabi Gueye, “BAL'ın basketbolun, eğitimin ve özellikle ekonominin gelişimi için devam etmesini umuyorum. Bu önemli bir gelişme vektörüdür.” dedi.[13]


Mayıs 2021'deki bir röportajda, Ruanda Spor Bakanı Aurore Mimosa Munyangaju, tüm bu sportif etkinliklerin organizasyonunun, turizm işleri ve sportif turizmin desteklenmesine dayanan Ruanda kalkınma stratejisinin bir parçası olduğunu vurguladı.


“Bu tür etkinliklerin spor turizminin büyümesi için bir ortam yarattığı aşikar. Spor etkinlikleri, takımlarıyla birlikte orada olmak için seyahat etmeye karar veren taraftarları için sahip oldukları çekicilikle el ele gider. Ülke, etkinliklerle (oteller, restoranlar, yerel ulaşım, sadece bu etkinlikler için iş bulan insanlar) doğrudan ilgili tüketimden değil, aynı zamanda turizmle ilgili seyahatlerden ve spor dışındaki faaliyetlerden de kazanıyor” dedi.[14]


Doğu Afrika bölgesinde bir spor merkezi olarak Ruanda: Ruanda'nın spor etkinlikleri organizasyonunun arkasındaki ülke markası olması, spor altyapılarına yatırım yapılmadan hayata geçirilemezdi. Ruanda, sadece yurt içinde spor pratiğini teşvik etmeyi, gençleri tespit etmeyi ve onları doğru performans koşullarına sokmayı değil, aynı zamanda Ruanda ve Kigali'yi Doğu Afrika Bölgesi'nde spor merkezi olarak konumlandırmayı hedefliyor. Bu çerçevede Kigali Arena, Türk inşaat şirketi Summa ile ortaklaşa inşa edilmiştir. İnşaatın başlamasından sadece altı ay sonra 2019'da bir rekorla açıldı. Kigali Arena 10.000 koltuklu bir komplekstir ve Doğu Afrika bölgesinin en büyüğü olan Afrika'nın en büyük kapalı mekanları arasındadır.[15]


Gahanga Kriket Stadyumu aynı zamanda Ruanda'nın yeni spor altyapılarının sembollerinden biridir. 2017 yılında Başkan Kagame tarafından açılışı yapılan bu Stadyum, Doğu Afrika'da türünün ilk örneğidir. Halihazırda birçok yerel ve uluslararası turnuvaya ev sahipliği yaptı ve 1.3 milyon dolara mal oldu.[16] Bu yapının yanında, Kasım 2016'da açılan ve Ruanda'nın ilk voleybol spor salonu olarak kabul edilen Gisagara Uluslararası Spor Salonu da bulunmaktadır. Hükümet ayrıca, 1994'ten önce inşa edilen ve futbolun ana stadyumu olan Amahoro Ulusal Stadyumu'nun yenilenmesini de gerçekleştiriyor.


Sonuç


Ruanda'nın artan etkisi ve çekiciliği göz ardı edilemezdi. Ülkenin çoklu diplomatik başarıları ve yumuşak güç potansiyelinin güçlendirilmesi akademik çalışmalarla daha fazla vurgulanmalıdır. Ruanda uluslararası ilişkilerde önemli bir aktördür ve gelişim süreci onu Afrika için bir model olarak konumlandırabilir. Hükümet, bir tür diplomatik niş olarak Spor aracılığıyla daha çekici olma potansiyelini belirledi.


Devletlerin sporu diplomatik olarak kullanmasının birden çok müdahalesi, uluslararası ilişkiler alanında sporun ne kadar önemli olduğunu gösterdi. Şimdi, yeni bir paradigma olarak kabul edilebilecek şey, sporun bir yumuşak güç aracı olarak kullanılmasıdır. Ruanda'nın Spor Diplomasisini kullanması, ülke markasını güçlendirmek, sporu bir barış inşası süreci olarak yönlendirmek, turizm sektörünü geliştirmek ve hepsinden önemlisi yansıttığı “korkunç soykırım ülkesi” dışında bir imaj oluşturmak için sporu “ülke” dışında bir imaj inşa etmek için kullanmak gibi yurtiçinde ve yurtdışında siyasi hedefleri yönetmesine izin verir.


Arsenal ve PSG çevresindeki “Visit Rwanda” diplomasisi, ülkeye daha fazla görünürlük sağlıyor. Yarattığı turistik çekicilik, Ruanda'nın coğrafi ve kültürel artılarını tanıtmasına ve aynı zamanda ekonomik diplomasi hedeflerini yerine getirmesine olanak tanıyor. Ruanda artık sadece Doğu Afrika için değil, aynı zamanda Sahra altı Afrika için de bir spor merkezi olma potansiyeline sahip. Paul Kagame yönetimindeki Ruanda dış politikası, Spor Diplomasisi alanında araştırma yapmak isteyenler için önemli bir vaka çalışmasıdır.



KAYNAKLAR


“AFD Supports the Policy of Sports Excellence in Schools in Rwanda.” Accessed October 12, 2021. https://www.afd.fr/en/actualites/communique-de-presse/afd-supports-policy-sports-excellence-schools-rwanda.


Cissé, Sylvère-Henry. “Rwanda : « Le tourisme sportif est bel et bien un atout ».” Le Point, May 16, 2021. https://www.lepoint.fr/afrique/rwanda-le-tourisme-sportif-est-bel-et-bien-un-atout-16-05-2021-2426614_3826.php.


MINISTRY OF SPORTS AND CULTURE. “Sector Strategic Plan for Sports and Culture 2017/2018-2023/2024,” October 2017.


Mwongeli, Mutisya Mary. “THE ROLE OF SPORTS DIPLOMACY IN PROMOTING KENYA’S FOREIGN POLICY GOALS (2002-2018).,” n.d., 106.


Nye, Joseph S. Bound to Lead: The Changing Nature of American Power. Basic Books, 1990.

Özsari, Arif. “Sport Diplomacy As Public Diplomacy Element.” International Journal of Science Culture and Sport 6, no. 28 (January 1, 2018): 339–49. https://doi.org/10.14486/IntJSCS765.


Sikubwabo, Damas. “How Has Sports Infrastructure Changed Face after 26 Years?” The New Times | Rwanda, April 7, 2020. https://www.newtimes.co.rw/sports/how-has-sports-infrastructure-changed-face-after-26-years.


SomeOne. “A Brand for the 1st European Games.” Accessed October 11, 2021. https://someoneinlondon.com/projects/a-brand-for-the-1st-european-games.

“The 2016 Friendship Games in Rwanda.” Accessed September 29, 2021. https://www.peace-sport.org/news/the-2016-friendship-games-in-rwanda/.


Hürriyet Daily News. “Turkish Company Constructs Rwanda’s Indoor Stadium - Turkey News.” Accessed October 12, 2021. https://www.hurriyetdailynews.com/turkish-company-constructs-rwandas-indoor-stadium-145678.


Tyburski, Luke. “The Basketball Africa League Has Arrived: Here’s Why It Matters.” Atlantic Council (blog), May 11, 2021. https://www.atlanticcouncil.org/blogs/africasource/the-basketball-africa-league-has-arrived-heres-why-it-matters/.


Veyssière, Kévin. “Macédoine du Nord : une qualification historique à l’Euro.” FC GEOPOLITICS (blog), November 16, 2020. https://footballclubgeopolitics.fr/2020/11/16/macedoine-du-nord-une-qualification-historique-a-leuro/.


Voets, Thomas Yaw. “‘Visit Rwanda’: A Well Primed Public Relations Campaign or a Genuine Attempt at Improving the Country’s Image Abroad?” Place Branding and Public Diplomacy, April 16, 2021. https://doi.org/10.1057/s41254-021-00206-6.


[1] Joseph S. Nye, Bound to Lead: The Changing Nature of American Power (Basic Books, 1990). [2] MINISTRY OF SPORTS AND CULTURE, “Sector Strategic Plan for Sports and Culture 2017/2018-2023/2024,” October 2017. [3] Mutisya Mary Mwongeli, “THE ROLE OF SPORTS DIPLOMACY IN PROMOTING KENYA’S FOREIGN POLICY GOALS (2002-2018).,” n.d., 106. [4] Arif Özsari, “Sport Diplomacy As Public Diplomacy Element,” International Journal of Science Culture and Sport 6, no. 28 (January 1, 2018): 339–49, https://doi.org/10.14486/IntJSCS765. [5] Mwongeli, “THE ROLE OF SPORTS DIPLOMACY IN PROMOTING KENYA’S FOREIGN POLICY GOALS (2002-2018).” [6] SomeOne, “A Brand for the 1st European Games.,” accessed October 11, 2021, https://someoneinlondon.com/projects/a-brand-for-the-1st-european-games. [7] Kévin Veyssière, “Macédoine du Nord : une qualification historique à l’Euro,” FC GEOPOLITICS (blog), November 16, 2020, https://footballclubgeopolitics.fr/2020/11/16/macedoine-du-nord-une-qualification-historique-a-leuro/. [8] “AFD Supports the Policy of Sports Excellence in Schools in Rwanda,” accessed October 12, 2021, https://www.afd.fr/en/actualites/communique-de-presse/afd-supports-policy-sports-excellence-schools-rwanda. [9] “The 2016 Friendship Games in Rwanda,” accessed September 29, 2021, https://www.peace-sport.org/news/the-2016-friendship-games-in-rwanda/. [10] Thomas Yaw Voets, “‘Visit Rwanda’: A Well Primed Public Relations Campaign or a Genuine Attempt at Improving the Country’s Image Abroad?,” Place Branding and Public Diplomacy, April 16, 2021, https://doi.org/10.1057/s41254-021-00206-6. [11] Luke Tyburski, “The Basketball Africa League Has Arrived: Here’s Why It Matters,” Atlantic Council (blog), May 11, 2021, https://www.atlanticcouncil.org/blogs/africasource/the-basketball-africa-league-has-arrived-heres-why-it-matters/. [12] Tyburski. [13] Tyburski. [14] Sylvère-Henry Cissé, “Rwanda : « Le tourisme sportif est bel et bien un atout »,” Le Point, May 16, 2021, https://www.lepoint.fr/afrique/rwanda-le-tourisme-sportif-est-bel-et-bien-un-atout-16-05-2021-2426614_3826.php. [15] “Turkish Company Constructs Rwanda’s Indoor Stadium - Turkey News,” Hürriyet Daily News, accessed October 12, 2021, https://www.hurriyetdailynews.com/turkish-company-constructs-rwandas-indoor-stadium-145678. [16] Damas Sikubwabo, “How Has Sports Infrastructure Changed Face after 26 Years?,” The New Times | Rwanda, April 7, 2020, https://www.newtimes.co.rw/sports/how-has-sports-infrastructure-changed-face-after-26-years.



Yazının İngilizce dilindeki orjinal halini PDF olarak indirmek için tıklayınız:

Rwandan Sports Diplomacy
.pdf
Download PDF • 328KB


26 görüntüleme