top of page
  • Yazarın fotoğrafıAdem Aman Shibu

Gada Sistemi: Etiyopya'da Yerli Oromo Demokrasi Sistemi

Giriş

Gada sistemi, Doğu Afrika'da, özellikle Etiyopya'da "Oromo halkının yerli demokratik sosyo-politik temeli" sistemidir. Gada sistemi, her sekiz yılda bir değişen iyi yönetişim ve barışçıl liderlik açısından insanoğluna benzersiz katkısı nedeniyle UNESCO Örgütü'nde kültürel mirasın korunması için tescil edilmiştir. Gada sistemi, Afrika'da on altıncı yüzyılın başlarından günümüze kadar Oromo halkının bir nesil boyunca kazandığı bilgi ve deneyim birikimi içinde yer alan bir kurumdur. Bir sistem, ritüel (dini) faaliyetler de dahil olmak üzere düzenlenmiş boyutların sosyo-ekonomik-politik yönleri üzerine bir temeldir. Sistem aslında çatışma çözümü, tazminat, kadın haklarının korunması ve diğerleri gibi çeşitli konularla ilgilenir. Sistem özellikle sosyal uyumun temelini oluşturur ve sosyal yapılarda ve kültürel temelli mekanizmalarda güçlü olan ahlaki değerlere ve etiğe dayanmaya hizmet eder.



Gada sistemi çeşitli sınıflara (luba) ayrılır ve her sınıf, iktidar partisinin bir başkan, memurlar ve askeri, ekonomik, siyasi ve ritüel sorumluluk açısından bir meclisten oluştuğunu varsayan çok sayıda işlev alanına bağlı olarak oluşur. Her bir kategori, her sekiz yılda bir rotasyon esasına dayalı olarak söz konusu sınıf liderliği değişim dönemlerinde bir güç ya da otorite sona erene kadar bir dizi teftiş yoluyla seçilir ve hizmet eder. Bu anlamda Gada sistemi, gada kurumunun işlevinde liderlik için "tarih, yasalar, ritüeller, zaman hesaplaması, kozmoloji, mitler, davranış kuralları, liderlik ve iyi yönetişimin yanı sıra demokratik seçimi" de içeren insanlığa iyi yönetişim açısından bütüncül bir yaklaşımdır. Bu gerçekte, yerli gelenek Oromo gada demokratik sistemi klasik Afrika medeniyetini göstermektedir.



Bu makale, Afrika'daki klasik yerli sistemi, sosyal yapı, kültürler ve liderlik, iyi yönetişim, ordu, çatışma çözümü ve ahlaki değerler (örneğin, kadın hakları ve diğer yaratıkların hakları) gibi değerlere dayanarak çeşitli renk ve seslerde bir bütün olarak keşfetme girişimidir.


Etiyopya - Oromo Uluslarına Genel Bakış

Şu anda Etiyopya'da 80'den fazla ulus ve millet yaşamaktadır. Oromo bunlardan biridir ve 2007 Etiyopya Federal Yeniden Nüfus Sayımı İstatistik Kurumu (CSA) raporuna göre yüzde 35'ten fazla olduğu tahmin edilen en büyük ulustur. Çağdaş dönemlerde, etnik federalizm ve siyasi ademi merkeziyetçiliğe dayanan yeni Etiyopya hükümet sistemi, etnik-dilsel grupların bölgesel özyönetimi güvence altına alma haklarını garanti altına almayı amaçlıyordu. Bu nedenle, Etiyopya'nın Doğu Somali, Güney Kenya ve Batı Sudan ülkeleriyle olan Federal Yeniden Yapılanma sınırının orta kesiminde bulunan Oromia Bölgesel Devleti, ülkede mevcut diğer on özerk bölge ve iki şehir yönetiminden kendi kendini yöneten bir bölgesel devlettir.



Tarihsel gelişim, Oromo uluslarının genel olarak iki kategoriye ayrıldığını göstermiştir: Biyolojik akrabalığa dayalı Borana ve Barentumma, Oromo ailesi soylarını yeniden düzenlerken biyolojik akrabalıkla sınırlı kalmadı, aynı zamanda sosyal soy temelli akrabalığa da uzandı. Oromo halkı Afaan Oromo dilini konuşur. Afaan Oromo, 50 milyondan fazla olduğu tahmin edilen Afrika'da konuşulan en kalabalık dildir ve Afrika'da Swahili ('kiswɑˈhili) ve Hausa dilinin yanında 3. sırada yer almaktadır. Afaan Oromo, Etiyopya dışında Kenya, Somali, Mısır gibi ülkelerde ve günümüzde ABD'de de önemli sayıda topluluk içinde konuşulmaktadır. Oromia olarak adlandırılan Oromoların yaşadığı topraklar çok verimlidir ve altın gibi bol miktarda mineralin yanı sıra verimli tarım arazileri, turistik alanlar, iyi manzara ve güzel manzaralar, Kahve, ormanlar, endemik bitki ve hayvanlar gibi çeşitli doğal kaynakların kaynağıdır.



Gada Sistemi (Klasik Oromo Demokrasisi)

Gada sistemi sadece insanlar için değil, aynı zamanda hayvan haklarını (Atlar, kediler, köpekler vb.) ve bitkileri, özellikle de ağaçları (Oda ağacı, gada sistemindeki Oromo halkının bir sembolüdür) daha iyi ekosistem çevre korumasına sahip olacak şekilde tasarlanmış ve düzenlenmiştir. Gada sistemi kadın ve erkeklerin tüm görev ve sorumluluklarının yanı sıra farklı yaş gruplarındaki çocukların rolünü de vurgulamaktadır. Sistem, sosyo-politik kurumlar ve ekonomik açıdan sosyal yapı, sosyal organizasyonlar ve sosyal ilişkiler için çok bütünsel ve kapsamlıdır. Dolayısıyla, mevcut toplumsal sözleşme anlamında, Gada sisteminin tüm yönleriyle bir tür modern demokratik sistem prototip modeli olduğunu gözlemliyoruz. Özellikle Gada seçim sisteminde süreç, aday kriterleri ve iktidar geçişleri her sekiz yılda bir liderlikten liderliğe tamamen barışçıl bir şekilde gerçekleşmektedir. Ancak günümüz modern döneminde başta Afrika olmak üzere dünyanın pek çok ülkesinde iktidarın el değiştirmesi sırasında gada sistemi gibi özgür ve adil bir seçime hala rastlanmamakta ve demokrasi dünya siyaseti için hala lüks olarak görülmektedir.


The Oromo nations were independent and organized in terms of both culturally and politically using the gada system (traditional Oromo democracy) to enhance their welfare and to emphasize their security and sovereignty against external power.



Oromo Gada Sisteminin Başlıca İlkeleri

Gada hükümeti, hükümet yapısının çeşitli aşamalarından oluşuyordu. Hükümet hiyerarşisi ulusal, kültürel ve yerel olmak üzere üç seviyeye dayanmaktadır. Gada sistemi ulusal hükümeti, Gada'nın Babası (Abba Gada/Bokku) olarak anılan seçilmiş liderler (luba konseyi) tarafından yönetiliyordu. Abba Gada/Abba Bokkuu, Gada/Bokku'nun iktidardaki babası/koruyucusu olarak görevleriyle bilinen liderdir. Abba Gada (Bokkuu), Gada sisteminin Caffee Gadaa (Gada meclisi/konseyleri) adı verilen ve beş veya çoğunlukta dokuz meclis (Caffee) üyesinden oluşan bir unsuruna sahiptir. Gada konseyleri/meclisi, Gada'nın babası Abba Gada/Bokkuu, Ordunun babası Abba Dula, Ekonominin babası Abba Sa'a, ruhaniyetin babası Abba Muudaa, yasaların, kuralların ve düzenlemelerin yanı sıra ahlaki değerlerin ve insanların davranış kurallarının babası Abba Seera ve sınıflandırılmış gada sınıfları için çeşitli yardımcıları da içerir. Bu bağlamda gada sistemi, başta yürütme, yasama ve yargı erkleri arasında olmak üzere tüm uygulamalarda denge ve denetleme ilkelerine sahiptir.


Abbaa Bokku ayrıca şanee ya da salgee olarak bilinen beş ya da dokuz memurdan oluşan ve emekli gada memurlarının da yardım ettiği bir konsey tarafından desteklenirdi. Gada kanunları meclis (caaffee) tarafından kabul edilir ve memurlar tarafından uygulanırdı. Bu sistemde gada liderlerine ve ailelerine yiyecek gibi gerekli malzemelerin sağlanması dışında herhangi bir vergi yoktu.



Gada, ulusal kalkınmaya hizmet eden ve beş Gada sınıfından oluşan ve ayrıca antropologların yaş kümeleri olarak adlandırdığı sosyal yapıya dayanan gada derecelerine göre daha fazla sınıflandırılan bir kurum biçimidir. Tüm gada yetkilileri sekiz yıllık dönemler için seçilmiştir. Beş Gada şunlardır; Gada Birmaji, Gada Horata, Gada Bichile, Gada Dulo ve Gada Robale. Toplumu yöneten ve yönlendiren gada gücü, gada yapısının yanı sıra adil ve özgür seçim sistemine bağlı olarak bir gada sınıfından diğerine geçer. Ayrıca, gada sınıfları veya aşamaları şu şekilde sınıflandırılmıştır; çocuk: Itti Makoo/gaammee xixxiqqoo (0-8 yaş), çaylak: Gaammee -Daballe (9-16 yaş), kıdemli: Gaammee -Follee (17-24 yaş), çaylak savaşçı: -Qondala/Kuusa (25-32 yaş), kıdemli savaşçı: -Raabaa/Doorii (33-40 yaş), Gada/Luba (41-48 yaş). Bir sonraki aşama, genç danışmanlar ve kıdemli danışmanlar olarak adlandırılan gada resmi danışmanlarının babasıydı. Küçük danışmanlar - küçük danışmanlar bir - Yubaa I (yaş 49-56), küçük danışmanlar iki - Yubaa II (yaş 57-64) ve küçük danışmanlar üç - Yubaa III (yaş 65-72) ve Kıdemli danışman -Gadamojjii (yaş 73-80) olarak bilinir ve son sınıflar veya aşama sırasıyla "yaşlılık" -Jarsaa (80 yaş üstü) idi. Yaşlılık evresi bakıma ihtiyaç duyarken, Gada kuralları yakın akrabaları ve toplumu bu grubun yaşlı (Jarsaa) üyelerine bakmaya zorlar, aslında bu dönemde biyolojik olarak yeterince güçlü ve üretken olmayabilirler.



Çocukların evresi -Itti makoo/daballee "Tanrı onları insanlara ekledi." den gelmektedir. İkinci sınıf 9-16 yaşları arasında Junior Gaammee olarak adlandırılır ve burada kalelere bakmak gibi bazı rolleri uygulamaya başlarlar. Junior Gaammee-Foolle -üçüncü sınıf- 17-24 yaş arası çok önemli bir aşamadır ve resmi olarak askeri eğitim alırlar. Genç Savaşçılar olarak adlandırılan dördüncü sınıf -Qondala/Kuusa 25-32 yaşları arasında ve Gada sisteminde (Abbaa Duulaa) Ordunun babasının yönetimi altında resmi askerlik hizmetine kayıtlı olgunluk aşaması. Beşinci sınıf - Kıdemli Savaşçılar -Raabaa/Doorii 33-40 yaşları arasında bir sonraki Gada dönemi için adaydı ve bu sınıfın üyeleri kıdemli savaşçılar olarak tanımlanmanın yanı sıra bireysel Oromo'nun liderlik ve felsefe sanatını kazandığı dikkate değer bir aşamaydı. Altıncı sınıf 41-48 yaşları arasında Gadaa /Luba olarak anılır. Bu, Oromo erkeklerinin siyasi yaşamındaki en önemli aşamadır ve toplumsal sorumlulukları omuzlama ve yerine getirme olgunluğuna, becerisine ve kapasitesine sahip olmanın optimum yaşıdır. Bir sonraki aşama Yuuba ve Gadammojji olarak adlandırılır - sırasıyla gada yetkililerinin gençleri ve kıdemli danışmanları olarak kayıtlı deneyimli ve bilgili bireyler anlamına gelmektedir.


Gada gücünün bir gada sınıfından diğer gada sınıflarına geçişi sırasında düzenlenen tören Butta olarak adlandırılır. Sonuç olarak, aynı şekilde, her sınıf veya aşama döneminde çeşitli törensel kutlamalar yapılmıştır. Günümüzde Irrecha festivali, geleneksel yerli gada Oromo demokrasi sistemine dayanarak her yıl 60 km Güney Doğu'daki Addis Ababa'dan Bushooftu kasabasında bulunan üçlü göllerde (Har-sadee) düzenlenmektedir. Örneğin, 2019 yılı ve sonrasında her yıl önce başkent Addis Ababa'da ve bir hafta arayla Bushooftu kasabasında Eylül ayının üçüncü haftasında Pazar günü düzenlenen Irreecha festival törenine ortalama 5 milyon ila 10 milyondan fazla kişinin katıldığı tahmin edilmektedir. Bu törenin ana amacı, yağmurlu zamanların sona ermesi ve karanlık zamanların geçmesi için yeni yıl kutlamalarını göstermek ve güneşli bir dönemle birlikte çok yeşil bir ortam ve çiçekler olan yavruları karşılamaktır.



Gada Sistemi ve Toplumsal Cinsiyet Sorunları

Gada sistemi, ahlaki ve etik düzeni (safu) teşvik ederek karşılıklı bağımlılıklarını sürdürmek için hem kadın hem de erkek cinsiyetleri arasında bir dengeyi vurgulamaktadır. Kadın, gada kurumu altında bir hakka ve yüksek bir güce sahiptir. Evli kadınlar Siinqee kardeşliğini ve dayanışmasını örgütleme ve oluşturma hakkına sahiptir. Gada sisteminde, erkekler tarafından temsil edilen kapsamlı güç baba Gada -Abba Gada/Bokkuu olarak adlandırılırken, kadın haklarının koruyucularının tarafı Siinqee Annesi - Hadha Siinqee olarak adlandırılır (Abbaa baba ve Haadhaa Afaan Oromo'da Anne anlamına gelir).



Oromo kadınları haklarını korumak için siinqee mekanizmaları uygular; bu mekanizmalar arasında yumuşatılmış odun yasası (muuka laaftu), lanet (abarsa), çığlık (iyya siinqee) ve trek (godaana siinqee) yer almaktadır. Bu nedenle erkekler onların lanetlerinden kaçınmaya ve kutsamalarını aramaya çalışırlar. Oromo kültüründe kadınlar genel olarak sembolik ve politik olarak sınırsaldır ve buna bağlı olarak bir sınıf olarak özel kutsal güce sahiptir. . insanlar bir kadına saygı duyar ve hürmet eder çünkü Tanrı (Waaq) ona saygı duyulmasını ve hürmet edilmesini sağlamıştır. Gada kurumuna göre, kadının kutsal otoritesine müdahale, yaratılışın/Tanrı'nın yasasını ve ahlaki değerleri (seera Waaq ve safu) ihlal etmek olarak kabul edilir.



Sonuç ve Değerlendirmeler

Gada, bir nesilden uzun süredir devam eden geleneksel bir yerli Etiyopya-Oromo demokrasi sistemidir. Bu kurum, insanların yaşamları boyunca sosyopolitik faaliyetlerinin tüm yönlerini içerir. İnsanlığın gerçek sürdürülebilir kalkınması için hem kadın hem de erkek cinsiyeti, atlar, kediler ve köpekler gibi hayvanların yanı sıra bitkiler ve ekolojik çevre koruma sistemleri gibi insanların ötesinde çeşitli canlılara çeşitli haklar verir.


Demokrasi, güvenlik, barış ve istikrar dünya genelinde insan refahı için çok önemlidir. On altı yüzyıldan bu yana Oromo ulusu, Oromo demokrasisi olan gada sistemini, yüksek güvenlikli liderlik geçişini ve adil ve özgür seçimleri uygulamaktadır.


Bu bağlamda, teknolojik devrim çağının yeni nesli olarak Afrika medeniyetinin bu tür klasik ve yerli uygulamalarından büyük bir Afrika'yı yeniden geliştirmek ve inşa etmek için öğrendiğimiz ders, atalarımızın deneyim ve bilgilerine atıfta bulunurken uzağa bakmaya gerek yoktu. Dolayısıyla Afrika medeniyetini yeniden yükseltmek için Afrikalı liderler, işadamları, girişimciler, yenilikçiler, politika yapıcılar, reformcular, akademisyenler, araştırmacılar ve çeşitli paydaşlar Afrika merkezli medeniyetin böylesine büyük bir kaynağından faydalanabilir.


Referanslar;

Asmarom Legesse, Gada Three Approaches to the Study of African Society, The Free Press, 1973.

Hinew, Dereje, “History of Oromo Social Organization: Gadaa Grades Based Roles and Responsibilities” (2012). Science, Technology and Arts Research Journal, www.starjournal.org July-Sep 2012, 1(3): 88-96

Jalata, Asafa, "Gadaa (Oromo Democracy): An Example of Classical African Civilization" (2012). Sociology Publications and Other Works. https://trace.tennessee.edu/utk_socopubs/80

44 görüntüleme

Kommentare


bottom of page